چسب پهن چیست؟ چه انواعی دارد؟ به چه کار می‌آید؟

اقسام چسب پهن حساس به فشار

چسب پهن شفاف اداری: در کشور ما به آن «چسب شیشه‌ای» و در سایر کشور‌ها «نوار اسکاچ» می‌گویند. یکی از رایج‌ترین نوارهای مورد استفاده در جهان است و برای کاربردهای مختلف از جمله آب‌بندی پاکت، تعمیر محصولات کاغذی پاره شده، نگه داشتن اجسام سبک در کنار هم و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نوار گافر: نوار پارچه‌ای یا پلاستیکی سنگینی است که معمولا در صنعت سرگرمی (تئاتر و سینما) برای نگه داشتن کابل‌ها و آکوردها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این چسب، رد کمی از خود باقی می‌گذارد و به آسانی از روی اشیاء پاک می‌شود.

چسب پهن اسپایک: یک نسخه نازک‌تر از نوار گافر است و برای علامت‌گذاری مکان‌هایی که افراد باید در آن بایستند یا جایی که تجهیزات دکور باید قرار بگیرند، استفاده می‌شود.

نوار داکت: دارای پشتی پارچه‌ای، روکش پلاستیکی و چسب قوی است. چسب پهن داکت اغلب توسط افرادی استفاده می‌شود که به یک نوار همه کاره و مستحکم نیاز دارند که به راحتی و با دست پاره شود.

نوار ماسک: در نقاشی و هنگام رنگ‌آمیزی، برای محافظت از سطوحی که نباید رنگ شوند مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولا از یک پشتی کاغذی و چسبی ساخته شده‌است که به راحتی جدا می‌شود.

چسب برق: معمولاً از وینیل ساخته می‌شود و برای کشش و مطابقت با سطوح نامنظم طراحی شده است. هنگام بسته‌بندی سیم‌های الکتریکی و برای محافظت از آنها در برابر عناصر، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چسب پهن دوطرفه: در هر دو طرف خود دارای چسب است و برای چسباندن دو سطح مورد نظر به یکدیگر استفاده می‌شود.

چسب پهن رشته‌ای: دارای رشته‌های فایبرگلاس است که برای افزایش استحکام و یکپارچگی نوار تعبیه شده‌اند.

اولین چسب پهن تاریخ

ریچارد درو، یکی از مهندسان 3M بود که در اواسط دهه ۱۹۲۰ در این شرکت کار می‌‌کرد. او در سال ۱۹۲۵ شروع به توسعه یک نوار جدید کرد؛ نواری به عرض دو اینچ، برنزه و با پشتی حساس به فشار. هدف این بود که نوار ساخته‌شده به نقاشان خودرو ارائه شود تا به آنها کمک کند اقلامی را که نباید رنگ آمیزی شوند، بپوشانند. در واقع، اولین چسب پهن تاریخ نوعی نوار ماسک بوده‌است.

وقتی درو داشت نوار را آزمایش می‌کرد تا ببیند چقدر چسب بیشتری برای آن مورد نیاز است، یک نقاش از نتیجه کار ناامید شد و به درو گفت:«این نوار را به آن رئیس‌های اسکاتلندی (Scotch) خود برگردان و بگو که چسب بیشتری روی آن بگذارند!» پس از آن، نام اسکاچ به معنای اسکاتلندی، برای همیشه روی چسب پهن های شرکت 3M ماند.

اولین چسب پهن تاریخ که درو آن را اختراع کرد، از روغن، رزین و لاستیک تشکیل شده بود. هنگامی که چسب به پشت آن زده می‌شد، باید در حالت مایع می‌بود تا پخش شود. اما این روزها، شیمیدانان از یک فرآیند شیمیایی یا فیزیکی برای تبدیل رزین به یک عامل پیوند استفاده می‌کنند. روش مورد استفاده به استحکام موردنیاز کاربران بستگی دارد.

اختراع مهم بعدی اسکاچ در سال ۱۹۳۲ بود که اولین دستگاه چسب‌کش اختراع شد. از دستگاه از چدن تشکیل شده بود و تقریباً ۷ پوند (۳ کیلوگرم) وزن داشت. ۵ سال پس از آن و در سال ۱۹۳۷، چسب‌کش نمادین اسکاچ یعنی دستگاهی به نام حلزون، ساخته شد.

پس از اختراع چسب‌کش حلزون، نوار اسکاچ به بخشی نمادین از فرهنگ آمریکایی تبدیل شد. اغلب مردم از آن به عنوان یک اصطلاح عمومی برای افرادی استفاده ‌کنند که طرفدار نوار چسب شفاف هستند. نوار اسکاچ، بسته‌بندی در آمریکا را برای همیشه متحول ساخت و پس از صادرات محموله‌های آمریکایی به کشورهای دیگر، بسته‌بندی‌هایی که با این چسب‌ها انجام شده‌بودند به چشم جهانیان دیده شده و در دنیا گسترش یافتند.

چسب پهن

اصطلاحات رایج درباره چسب پهن

برای افرادی که به هر طریق، با چسب‌های پهن سروکار دارند و از این محصول برای هر هدفی استفاده می‌کنند، دانستن اصطلاحاتی که به این محصول ارتباط دارد و معنای آنها، ضروری است. زیرا تنها در این صورت است که می‌توانند محصول مورد نیاز خود را به درستی انتخاب کنند. انتخاب چسب پهن نادرست می‌تواند زمان، انرژی و هزینه را هدر داده و کارایی را مختل کند.

در دنیای چسب پهن، اصطلاحات استانداردی وجود دارد که برای توصیف فاکتورهای مربوط به آن استفاده می‌شوند. در لیست زیر، این اصطلاحات و معانی آنها را مشاهده خواهید فرمود.

استحکام کششی: حداکثر تحملی است که یک شیئ می‌تواند در مقابل کشش از خود نشان دهد و از هم گسسته نشود. این فاکتور در چسب‌های پهن از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که هنگام استفاده از آن برای چسباندن چیزی، کاربر نیروی کششی زیادی وارد می‌کند.

مواد پشته: لایه اول یک رول چسب، که لایه دوم یعنی مواد چسبنده به آن اضافه می‌شود. مواد متداولی که در ساخت پشته مورد استفاده قرار می‌گیرند، عبارتند از: وینیل، پارچه، پلی پروپیلن، آلومینیوم، کاغذ و… .

ازدیاد طول: مقداری را محاسبه می‌کند که یک نوار چسب قبل از شکسته‌شدن می‌تواند کش بیاید. تفاوت آن با استحکام کششب در این است که ازدیاد طول معمولاً بر حسب درصد کشش و استحکام کششی بر حسب پوند اندازه گیری می‌شود.

اندازه هسته: به قطر رول داخلی یک چسب پهن گفته می‌شود.

طول: میزان بلندی یک رول چسب پهن را محاسبه می‌کند. طول چسب پهن معمولاً بر حسب یارد اندازه‌گیری می‌شود.

عرض: میزان پهنای یک رول چسب پهن را محاسبه می‌کند. عرض چسب پهن معمولاً بر جسب میلی‌متر یا اینچ اندازه‌گیری می‌شود.

ضخامت: میزان ضخامت یک لایه چسب پهن را محسابه می‌کند. ضخامت چسب پهن معمولا بر اساس میلی‌اینچ یا میکرون محسابه می‌شود.

نحوه خرید چسب پهن عمده

ممکن است یافتن و حتی گشتن به دنبال یک شرکت فعال در زمینه فروش عمده چسب پهن، امر آسانی نباشد و نیاز باشد که مدت زمان زیادی را به دنبال این محصول بگردید.

اما وقتی شهر چسب در میدان است، هیچ نیازی به نگرانی ندارید. تنها کاری که لازم است انجام دهید، ورود به صفحه تماس با ما و انتخاب یکی از پل‌های ارتباطی است که با آن راحت هستید. سپس از طریق آن، به آسانی می‌توانید با ما ارتباط برقرار کنید و ضمن دریافت مشاوره رایگان، سفارش خود را نیز ثبت فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *