روغن گریس چیست ؟ ( 6 مزیت بسیار مهم ! )

روغن گریس چیست و چه مزیت هایی دارد ؟ در این مقاله به سوالات بسیار جذاب و مهم کاربران گواهیران در این زمینه پاسخ های مناسب اما کوتاه و مفیدی خواهیم داد پس در صورتی که می خواهید موارد بسیار مهمی را درباره این روغن بدانید این مقاله برای شما بسیار مفید است .

بیایید به بررسی دقیق موارد مهم و سوالات شما در این زمینه بپردازیم اما قبل از شروع مقاله با کلیک بر روی عبارت داخل پرانتز می توانید به پربازدید ترین صفحه گواهیران مراجعه کرده و از فایل قرار داده شده برای تمرین بهتر در آزمون آیین نامه استفاده کنید البته در صورتی که گواهینامه رانندگی خود را هنوز دریافت نکرده اید ( دانلود نمونه سوالات آیین نامه رانندگی ) .

خب با ما همراه باشید !

روغن گریس

روغن گریس چیست ؟

گریس یک روغن بسیار سفت است که نسوز بوده و در حرارت های بسیار بالا مقاوت های زیادی دارد و این یعنی در صورتی که حرارت وارد آمده به این روغن زیاد باشد این روغن آب نشده و همچنان خاصیت روانکاری خود را حفظ می کند .

در این صورت شما می توانید با خیال راحت فقط هر 5 الی 6 ماه قطعه مدنظرتان را روغنکاری کرده و دیگر نیازی نداشته باشید تا از هر هفته درست مانند قدیمها قطعات خود را روغنکاری کنید .

استفاده این روغن در ماشین ها و موارد صنعتی پر تحرک به کار می رود تا بتواند روانکاری خوبی را بر روی قطعات داشته باشد . برای مثال بلبرینگ ها و موارد متحرک دیگر …

بیایید به صورت خلاصه به بررسی روغن گریس بپردازیم …

مزیت های این روغن چیست ؟

مزیت های استفاده از روغن گریس بسیار زیاد است اما در این بخش 6 مزیت بسیار مهم برای استفاده از این روغن را برای شما بررسی میکنیم …

مزیت اول :

این روغن نسوز بوده و حرارت بسیار زیادی را تحمل می کند و این یعنی نیازی نیست مکررا قطعات مدنظرتان را روغنکاری کنید .

مزیت دوم :

این روغن بسیار ارزان بوده و حجم زیادی را می توانید با قیمت های بسیار مناسب دریافت کنید و از یک بسته این روغن می توانید تا سالها استفاده کنید

مزیت سوم :

فاسد نمی شود , این یعنی در صورتی که شما از این روغن بخواهید سالیان سال استفاده کنید هیچ مشکلی برای شما به وجود نمی آید و این یعنی شما خیالتان از خراب شدن آن می تواند راحت باشد

مزیت چهارم :

روانکاری بسیار خوب نسبت به دیگر روغن های جامد و نیمه جامد . این روغن به دلیل خاصیت شیمیایی که دارد می تواند روانکاری بسیار زیادی داشته باشد درست برعکس دیگر روغن های صنعتی این روغن عملکرد بسیار مناسبی دارد

مزیت پنجم :

برای هر نوع وسیله ای می توانید از آن استفاده کنید از ماشین های معمولی گرفته تا ماشین ها مسابقه ای تنها تفاوت آن فرمول های شیمیایی موجود در آن می باشد که در ادامه به بررسی کامل آن می پردازیم

مزیت ششم :

خاصیت دمپر و جاذب حرارت . این یعنی وقتی فشار زیادی به یک قطعه متحرک وارد می شود این روغن می تواند تا حد بسیار زیادی از فشار لایه ها به یکدیگر جلوگیری کند و خاصیت جاذب گرمایی که دارد می تواند باعث این شود تا حرارت های بسیار زیاد را گرفته و مانع خرابی و یا آتشسوزی قطعات شود .

روغن گریس

این روغن برای ماشین های معمولی باید چگونه باشد ؟

روغن گریس برای ماشین های معمولی که در سطح شهر می بینید به صورت استاندارد و معمولی ساخته می شود و این یعنی در صورتی که شما از این روغن معموبی برای قطعات CNC استفاده کنید می تواند باعث شود تا عمر مفید قطعات صنعتی کمتر شود .

پس یعنی این روغن برای حرارت های کم و استفاده ها معمولی ساخته می شود و در صورتی که شما بخواهید از آن برای موارد دیگر استفاده کنید بدون شک به مشکل بر خواهید خورد .

بیایید به بررسی ماشین های مسابقه ای بپردازیم …

این روغن برای ماشین های مسابقه ای باید چگونه باشد ؟

روغن گریس برای ماشین های مسابقه ای به صورت بسیار متفاوت تری عمل می کند اما شاید بپرسید چگونه ؟ وقتی شما سوار یک ماشین مسابقه ای می شوید و سرعت زیاد را تجربه می کند و یا دقایق و حتی ساعت ها با سرعت ها و تنش های زیادی رانندگی می کنید , چرخ ها حرارت بسیار زیادی را تحمل می کنند اما مهم تر از آن قطعات درونی است .

اما این قطعات درون چرخ ها که از بلبرینگ ها گرفته تا کاسه چرخ و دیسک ها و موارد مهم دیگر , حرارت های زیادی را تحمل می کنند و برای این حرارت های زیاد ساخته شده اند اما این حرارت ها از وزن و درگیری ماشین با جاده نیست بله از تحرک زیاد و سرعت بسیار زیاد می باشد .

پس باید روغنی برای این مورد استفاده شود که به خوبی بتوانید هم روانکاری سرعت های بالاتر را کاور کند و هم بتواند حرارت های زیاد را جذب کند .

بیایید به بررسی ماشین های آفرود بپردازیم …

روغن گریس

این روغن برای ماشین های آفرود باید به چه صورتی باشد ؟

ماشین های آفرود که در مقایسه با ماشین های نظامی سبک تر هستند اما دقیقا همان کار را انجام می دهند تفاوت زیادی در سرعت و نحوه استفاده دارند به این صورت که شما از یک پاترول انتظار حمل 15 سرباز را ندارید اما وزن زیاد نسبت به ماشین های معمولی و مسابقه ای و تنش های حرکتی باعث می شود تا در روغن گریس و تولید آن کمی تجدید نظر شود .

روغن گریس در این مورد هم باید حرارت را کنترل کند و هم باید سفت تر بوده و روانکاری انجام دهد و هم باید خاصیت دمپر داشته باشد .

پس در صورتی که به گریس این ماشین ها دقت کنید کمی سفت تر و قدرتمند تر از گریس های ماشین های دیگر هستند .

بیایید به بررسی ماشین های نظامی بپردازیم … !

این روغن برای ماشین های نظامی باید به چه صورت باشد ؟

و اما آخرین دسته بندی ماشین ها – خودرو های نظامی …

به نظر شما خودرو های سنگین نظامی باید روغن گریس ماشین های معمولی و یا حتی مسابقه ای را استفاده کنند ؟ خیر .

در صورتی که به روغن این ماشین ها دقت کنید متوجه آن می شوید که این ماشین ها گریس بسیار سفت تری نسبت به دیگر ماشین ها دارند و این به خاطر موارد مهم زیر است :

  • وزن زیاد قطعات محرک
  • حرارت زیاد قطعات محرک
  • تنش های زاویه ای خودرو ها در راه های حرکتی
  • امکان استفاده از این خودرو ها در مناطق کویری و گرم
  • امکان استفاده از این خودرو ها در مناطق بسیار سرد و برفی

نکته ای که باید به آن اشاره می شد این بود که این روغنی باید بتواند در مناطق سردسیر هم به درستی عمل کند اما خودرو های معمولی و یا مسابقه ای آیا در برف های نیم متری قدرت حرکت کردن دارند ؟ بدون شک خیر . اما خودرو های نظامی باید بتوانند در این شرایط هم به خوبی کار کنند .

پس روغن گریس این خودرو های باید به قدری قوی باشند تا بتوانند تمام این موارد سخت را به خوبی تحمل کرده و کاور کنند در غیر این صورت انتظار خرابی های گسترده در این خودرو ها را می توان داشت .

جالب است بدانید به قدری گریس این خودرو ها سفت هستند که انگار لزجتی ندارند اما اینطور نیست و در شرایط مختلف از خود واکنش های مناسبی نشان می دهند .

روغن گریس

آیا می توان در گیربکس از گریس استفاده کرد ؟

بله اما نه در قطعات آن . اگر منظور شما این است که به جای روغن گیربکس از این روغن استفاده شود کاملا اشتباه است و این روغن می تواند حتی مانع حرکت چرخ دنده های گیربکس بشود پس برای همین به شما توصیه می کنم اصلا این اشتباه عجیب را انجام ندهید .

هر چند در واقعیت این کار اصلا شدنی هم نیست اما این سوال یک کاربر دانشجو بود که به آن پاسخ دادیم . البته شاید جالب باشد که بدانید در ماشین های قدیمی از ترکیب گریس و بنزین در گیربکس استفاده می کردند که این مورد اصلا برای ماشین های امروز شدنی نیست .

آیا می توانیم خودمان گریس خودرو را سرویس کنیم ؟

بله . در صورتی که علم و تجربه خوبی در این زمینه داشته باشید می توانید خودتان برای سرویس این مورد اقدام کنید و نیازی نیست به مکانیک ها مراجعه کنید اما در صورتی که بسیار حرفه ای هستید . در صورتی که شما در این زمینه تجربه ای ندارد بدون شک می تواند برای شما هزینه و خسارت های زیادی داشته باشد .

به شما پیشنهاد می کنم از ویدئو های موجود در یوتیوب برای این مورد استفاده کنید .

این مورد برای موتور سیکلت ها چگونه است ؟

برای موتور سیکلت ها روغن های سبک استفاده می شود اما باز هم این دسته بندی برای موتور های آفرود و موتور های مسابقه ای متفاوت است .

البته باید بدانید شرایط وسیله شماست که قطعات و روغن ها را انتخاب می کند .

آیا از گریس در قطعات دریایی هم استفاده می شود ؟

بله . گریس ها موارد ضد آب بسیار مهمی هستند که می توانید از آن ها در مصارف دریایی هم استفاده کنید که اگر بخواهید مثالی برای شما بزنیم این هست که شما می توانید از گریس برای گیربکس قایق موتور و دسته این موتور استفاده کنید .

که هم می تواند آب بندی کند که آب وارد سیستم نشود و هم می توانید برای روانکاری یکسری قطعاتی که با آب در تماس هستند از این وسیله استفاده کنید .

آیا استفاده دیگری به جز موارد صنعت خودرو دارد ؟

بله . شما می توانید از این گریس برای آب بندی موارد زیادی حتی موارد بیرونی آکواریوم های بزرگ و یا فن گوئل ها و یا تاسیسات ها حرارتی استفاده کنید .

البته بدون شک این روغن با چیزی که در خودرو استفاده می کنید بسیار متفاوت است . امیدوار هستیم این بررسی مفید و کوتاه برای شما سودمند بوده باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *